Arhiva de Sunet ▸ JAZZ IN BRAȘOV 70/80 @ Muzeul de Artă Brașov
Arhiva de Sunet ▸ JAZZ IN BRAȘOV 70/80 @ Muzeul de Artă Brașov
3-12 octombrie 2025
3-12 octombrie 2025
Arhiva de Sunet prezintă,
în colaborare cu Muzeul de Artă Brașov,
expoziția multimedială
PROGRAMUL DE EMISIE SONORĂ JAZZ IN BRAȘOV 70/80
------------------------------------
3-12 octombrie 2025
------------------------------------
Muzeul de Artă Brașov
Bulevardul Eroilor 21
------------------------------------
Sala unu
------------------------------------
3 octombrie
Ora 17:00
Vernisaj + performance
Coregrafa și dansatoarea Simona Dabija în „Beware of Satchmo”, o improvizație performativă construită pe „East End Blues”, una dintre primele mari improvizații din istoria jazzului. Performance-ul evocă singura venire a lui Louis Armstrong în România, în 1965, moment care a repus jazzul în mainstream-ul cultural local.
------------------------------------
Pe 12 decembrie 1985, într-o zi de joi, organizatoarea Jenny Brăescu stătea în fața unei săli pline cu studenți și iubitori de jazz din Brașov și din țară, la Casa Municipală de Cultură, și anunța cea de-a șaptea ediție a Galelor de Jazz din oraș. Era o tradiție începută în 1978 de Alexandru Șipa, inițiator, în 1972, și al Studioului de Jazz din localitate. Inspirată de el, Jenny Brăescu devenise, în 1978, prima femeie din România aflată la conducerea unui club de jazz, Estudiantina Jazz Club. Cluburile din socialism nu erau doar spații de divertisment – erau spații educațional-performative unde tinerii învățau să asculte și să înțeleagă muzica, iar Jenny Brăescu transformase acel club studențesc într-un loc unde pasiunea pentru jazz se cultiva prin experiențe muzicale autentice.
Era asta o continuare a muncii pe care o începuseră la Brașov, încă din anii ‘20-’30, personalități precum Mihai Brediceanu, Iosif Kerekes, Steve Bernard, Theodor Sibiceanu și, mai târziu, Mircea Gherman, cel care în 1945 organiza, în calitate de președinte al Societății Muzicale a Liceului „Andrei Șaguna”, două concerte ale unui big band de jazz. Profesorul Gherman este cel care, alături de un alt entuziast al jazzului, actorul Stan Bucur, urma să inițieze, de altfel, o serie de audiții la Casa de Cultură a Studenților. Mai târziu, concertele Orchestrei de Jazz a Universității din Illinois și pianistului american Memphis Slim au prefigurat interesul orașului pentru acest gen muzical, lucru dovedit prin organizarea, începând cu anul 1978, a unui festival de jazz care nu putea fi numit, din motive de politică culturală, festival – Galele de Jazz de la Brașov.
Prin expoziția multimedială PROGRAMUL DE EMISIE SONORĂ JAZZ IN BRAȘOV 70/80, Arhiva de Sunet continuă explorarea culturii jazz locale în anii comunismului, după ce în 2024 a organizat evenimente similare la Sibiu și Timișoara, locuri în care se desfășurau, în aceiași ani, Festivalul Național de Jazz, respectiv Workshopul Internațional de Jazz. Anul acesta, propunem o imersiune în universul infrastructurii brașovene a jazzului în comunism prin prelucrarea unor materiale de arhivă, prin intervențiile unor artiști contemporani, prin găzduirea unor performance-uri de dans contemporan și poezie și a unor sesiuni radiofonice directe în spațiul expozițional, în care Jenny Brăescu, dar și alți invitați vor vorbi despre jazz, despre relația acestuia cu un oraș aflat, în perioada aceea, într-o transformare profundă, despre pulsul lui cultural & social și despre moștenirea lăsată orașului de oamenii, cluburile și evenimentele de jazz din comunism.
------------------------------------
Program:
3 octombrie: Vernisaj + performance Simona Dabija
xxxxxxxxxx
9 octombrie: Performance Katia Pascariu + Lectură Robert G. Elekes
„Agent J: Jazz for Freedom”
Un one-woman performance cu Katia Pascariu, conceput de Mihai Lukács. Inspirat din arhive CIA și Radio Free Europe, spectacolul explorează felul în care jazzul a fost folosit ca „armă culturală” în Europa socialistă a anilor ’60. Katia Pascariu trece de la rolul de agentă CIA la cel de muziciană improvizatoare, transformând documente și fragmente de jazz într-o poveste scenică despre propagandă, libertate și ascultare clandestină.
xxxxxxxxxx
10 octombrie: Radio Show – Arhiva de Sunet în dialog cu Adrian Lăcătuș și Bogdan Popa
Adrian Lăcătuș este conferențiar de literatură comparată și teoria culturii la Facultatea de Litere a Universității Transilvania din Brașov, cercetător, scriitor și manager cultural, decan al Facultății de Litere și director al Centrului Multicultural din cadrul aceleiași universități.
Bogdan Popa este cercetător și profesor asociat la Departamentul de Literatură și Studii Culturale din cadrul Universității Transilvania din Brașov.
xxxxxxxxxx
11 octombrie: Radio Show – Arhiva de Sunet în dialog cu Jenny Brăescu
------------------------------------
În expoziție, lucrări ale artiștilor: Oana Maria Pop, Cosmin Frunteș, NOIMA, Răzvan Botiș, Claudiu Cobilanschi, Miriam Răducanu
------------------------------------
Arhiva de Sunet: Paul Breazu, Mihai Lukács, Ionuț Dulămiță, Jo Brăilescu, Maria Drăghici, Ligia Keșișian
linktr.ee/arhiva
------------------------------------
Proiect realizat de Centrul Dialectic
linktr.ee/Centrul
------------------------------------
Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
------------------------------------
Parteneri: Muzeul de Artă Brașov, Centrul Multicultural al Universității Transilvania din Brașov, Casa Mureșenilor, Centrul Național al Dansului din București, Consiliul Județean Brașov, Radio România Cultural, Scena 9