Expozitia de desen Smooth Misery
2 aprilie - 10 mai 2015


În perioada 2 aprilie - 10 mai 2015 Muzeul de Artă Brașov organizează expoziția de desen „Smooth Misery” a artistei Diana Oțet. Vernisajul expoziției va avea loc joi, 2 aprilie 2015, orele 13.00, la sediul Muzeului de Artă Brașov din B-dul. Eroilor nr. 21 (lângă Hotel Capitol).

Artista Diana Oțet (n. 1987) locuiește și lucrează în Cluj-Napoca, fiind în prezent doctorand al Universității de Artă și Design din același oraș. Începând cu anul 2009 participă la o serie de expoziții colective, printre care: Fais-le toi-meme - Liege 2010, Carnet de voyage - Cluj 2012 (obținând un premiu special oferit de Centrul Cultural Francez), Young graduates from the School of Cluj - Galeria Mie Lefever, Gent 2013, Puterea seduce sufletul - Timișoara 2014 (premiu special la concursul Juventus, oferit de Fundația Triade) și What about poor Gregor Samsa? - Galeria Anca Poterașu, București 2015.

Prima sa expozi
ție personală, intitulată Clipografie, a fost organizată în 2012 la Galeria Casa Matei din Cluj-Napoca și a primit marele premiu al competiției Expo Maraton, organizat de UAD Cluj-Napoca. De asemenea, expoziția intitulată Semințe de gând, găzduită în 2015 de Galeria Quadro din Cluj-Napoca, a înregistrat un remarcabil succes, fiind în mod special apreciată în rândurile comunității artistice clujene. Artista utilizează desenul ca pe un instrument introspectiv, prin care își ordonează fragmente de realitate, transcrie gânduri și sentimente intime. Având o notă foarte personală, lucrările invită și provoacă privitorul să ia parte la același proces introspectiv, să relaționeze emoțional cu experiențele și stările revelate discret, dar totuși învăluite într-o aură de mister.

Proiectul expozițional Smooth Misery (Nefericire lină) cuprinde o instalație (Choose your perspective/ Alege-ți perspectiva) și desene, ce pot fi clasificate în două serii. Lucrările de mici dimensiuni (20 x 22 cm) constituie reprezentări de tip figurativ, studii după obiecte și peisaje, cu caracter metaforic și imprecis narativ. Cea de-a doua serie cuprinde lucrări de mari dimensiuni (100 x 100 cm) înfățișând reprezentări de tip geometric - abstract. Diana Oțet explorează diversitatea expresivă a mediului desenului, utilizând cu versatilitate creionul, tușul, laviul sau pastelul și obținând prin îmbinarea acestora suprapuneri de straturi și texturi savuroase.

Lucrările explorează zona subconștientului, gravitând pe jumătate obsesiv, pe jumătate meditativ în jurul unor întrebări precum: de ce dintr-un eveniment biografic par să ne rămână cel mai viu în minte o imagine sau un fragment de imagine aparent nesemnificative? De ce și cum ajung acestea încărcate simbolic și dătătoare de sens? De ce asemenea fragmente de memorie disparate par să ne marcheze, ca niște repere care revin obsesiv, amintirile cele mai intime? Lucrările nu urmăresc să ofere anumite răspunsuri, ci acordă privitorului spațiu de interpretare și introspecție, dar evidențiază caracterul fragmentar și fragil al amintirilor, care se transformă din imaginile aferente unor evenimente în senzații difuze sau stări sufletești.
 
Unele lucrări din seria desenelor de mici dimensiuni prezintă inserții de scriitură, notițe spontane integrate în compoziția propriu-zisă, care descriu foarte sugestiv o anumită stare - cel care nu mai sunt, linia vieții, linia morții, loc de veci temporar - fiind printre cele mai expresive și ilustrând caracterul meditativ, reflexiv al demersului artistic. Acest demers este dominat de o manieră de reprezentare discretă, delicată a unor prezențe și senzații aparent neînsemnate, dar care pot surprinzător să conducă gândul spre marile întrebări ale existenței. 
Ce frapează în lucrările acestei serii este transformarea scenelor și obiectelor banale în metafore vizuale cu un bogat potențial poetic. În liniștea contemplării, obiectul rupt din contextul realității își țese propria poveste, trăiește și respiră. 

Desenele de mari dimensiuni sunt de factură abstractă și se bazează pe o estetică a construcției și a deconstrucției, ce recurge la formule vizuale geometrizate, rezultat al unor căutări și clarificări de natură conceptuală în relația artistei cu mediul desenului. Lucrările sunt realizate prin compunerea atent studiată a unui „modul” dreptunghiular. În contrast cu rigoarea formei pătrate a compoziției, suprafețele mici dreptunghiulare prezintă texturi de o rafinată senzualitate și explorează potențialul expresiv al pigmentului într-o gamă cromatică ce merge de la alb la negru, trecând prin variate și delicate nuanțe de gri.

Titlul expoziției descrie atmosfera dominantă pe care o degajă lucrările, tensiunea dintre smooth (lin) și misery (nefericire) indicând faptul că acestea nu descriu retoric o suferință dramatică, ci stări ambigue generate de parcurgerea unui traseu emoțional care duce la acceptarea senină a incertitudinii și a efemerității existențiale. Pentru Diana Oțet, desenul explorat în toate ipostazele sale, reprezintă modalitatea perfectă de autocunoaștere. 

TO READ THE TEXT IN ENGLISH, PLEASE CLICK HERE !

Curator: Andreea Pocol


LUCRĂRI

   
 
   

   

   

 
 
   

 
 




ASPECTE DIN EXPOZIȚIE

   

   
 



























VERNISAJ