Expoziția de grafică Abraham Jakab
7 noiembrie - 9 decembrie 2012

Afișul expoziției
Afișul expoziției

În perioada  7 noiembrie - 9 decembrie 2012 Muzeul de Artă Brașov organizează expoziția de grafică Ábrahám JakabNăscut în 1952 la Lăzărești (jud. Harghita), absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România - filiala Brașov și profesor la Școala Populară de Arte și Meserii „Tiberiu Brediceanu” Brașov, Ábrahám Jakab este unul dintre artiștii care prin activitatea desfășurată timp de peste trei decenii a dus mai departe tradiția graficii brașovene. Expoziția își propune să ofere o imagine de ansamblu asupra unei creații artistice care relevă atât stăpânirea cu deplină siguranță a numeroase tehnici grafice, dar și capacitatea de a imprima realității figurative conotații simbolice. 






























Curriculum Vitae

„Desenele lui Ábrahám Jakab condensează într-însele tensiuni exacerbate. Prin această formă a comunicării primordiale care face posibilă excluderea tuturor circumstanțelor care l-ar putea încătușa, se manifestă în deplinătatea  lui spiritul impulsiv al creatorului. El mărturisește în același mod și despre laitmotivele din opera lui - despre putere, despre neliniște, despre excedente. Cu totul surprinzător, aceste stări de încordare-datorită fundamentului solid conferit de tradiția descrisă - nu exprimă nici urmă de neliniște. Din contră emană certitudine, lipsă de echivoc și conștiință de sine. Mai mult, Ábrahám Jakab se simte în largul lui în universul nostru, este „acasă" întru totul conștient. Este artistul care prin felul său de a fi nu se poate desprinde de acest mediu. El este totodată și artist universal. Aderă cu naturalețe la circuitul artei universale, opera lui întinzându-și rădăcinile până la desenele ornamentale ale vaselor grecești, raționalitatea densă a lui  Leonardo da Vinci, sau cosmosul vibrant al lui Rembrant. Căutând mai îndeaproape, îi poate considera drept precursori pe Toulouse Lautrec, pe Pallady sau pe Nagy Imre. În privința definirii stilului, Abraham Jakab este exponentul caracteristic al curentului expresionist. Tehnica lui este infailibilă, iar viziunea hotărâtă." (Gazda József, Putere și tensiuni, în „Brassói Lapok", 20 mai 1988)  

„Am apetență mai degrabă pentru arta figurativă, în ea mă simt cu adevărat acasă. Îmi place enorm să desenez omul în ipostazele sale de „creatură" sau ființă, să desenez elementele corpului sau corpul uman, în întregul lui. Fiecare element poartă în el esența întregului, gesturile înfățișează caracterul omului. Ființa umană este o creație într-atât de perfectă încât nici nu mi-aș putea închipui ceva aidoma ei. (...) Atunci când desenez o linie pe o placă, spațiul parcă se descompune și se deschide un nou univers scris de mâinile mele. Desenul este o simfonie pe care o compun „atunci" și „acolo", Simfonie în care fiecare linie are intensitatea sonoră pe care eu însumi i-o permit." (Ábrahám Jakab - Bartha Réka, Ca o simfonie - De vorbă cu Ábrahám Jakab, în „Brassói Lapok", 18 octombrie 2002)

„Nemaiîntâlnit în aceste (și deopotrivă în acele) vremuri este simțul responsabilității și stilul direct cu care artistul (creatorul de imagini) își asumă provocările timpului. El formulează în semne grafice măgulitoare antagonismele proceselor care descompun societatea umană. În arta europeană a anilor '70-'80 el este aproape unic și prin felul său consecvent cu care slujește căutarea adevărului și răzbarerea acestuia în pasionalele sale narațiuni grafice."   „Desenele sale au deopotrivă o anatomie și o arhitectură proprie. Pe lângă acestea în gravurile artistului se regăsește și o anume materialitate care transfigurează tot ce e viu sau neînsuflețit, rigiditatea obiectelor, fluiditatea apelor, carecterul volatil aerului, aburului sau al fumului - în esența microscopică a acestor fenomene creatorul atinge Nemărginirea. Tocmai datorită aplecării sale asupra detaliilor, asupra texturii și fibrei lucrurilor, asupra organelor corpului uman reușește să confere conținut și energie tuturor elementelor ce compun imaginea. Înțelesul simbolic și natura criptică se nasc astfel ca o evidență - aspect ce caracterizează doar opera acelui artist care se ghidează cu aceași siguranță de sine în sfera terestră și cea transcendentală, în spațiul real și cel metafizic." (Banner Zoltán, Ábrahám Jakab, Editura Pallas Akadémia, seria „Mûterem", Miercurea Ciuc, 2011)

 
LUCRĂRI

TAUR 

Xilogravură 

1975
TAUR 
Xilogravură 
1975
FATA MORGANA I 

Acvaforte, acvatinta și mezzotinta
1989
FATA MORGANA I 
Acvaforte, acvatinta
și mezzotinta
1989
 

EXODUS 

Acvaforte și acvatinta
1991
EXODUS 
Acvaforte și acvatinta
1991
ARCAȘ 

Baiț pe hârtie 

2010
ARCAȘ 
Baiț pe hârtie 
2010
 

STUFĂRIȘ II 

Pastel pe hârtie 

2002
STUFĂRIȘ II 
Pastel pe hârtie 
2002
RAPORT DIN TRECUT 

Acvaforte și acvatinta
2006
RAPORT DIN TRECUT 
Acvaforte și acvatinta
2006
  
























































ASPECTE DIN EXPOZIȚIE 


 
 

  















































































VERNISAJ