Expoziția "Theodor Pallady.
Colecția Muzeului de Artă Craiova"
26 aprilie - 26 mai 2013


Muzeul de Artă Brașov găzduiește în perioada 26 aprilie - 26 mai 2013 expoziția "Theodor Pallady. Colecția Muzeului de Artă Craiova". Expoziție organizată în parteneriat cu Muzeul de Artă Craiova.


THEODOR PALLADY
(1871-1956)

Născut într-o familie boierească din Moldova, Pallady a urmat pentru scurt timp Școala de Poduri și Șosele din București, ulterior frecventând o perioadă și Politehnica din Dresda. Aici își descoperă vocația pentru pictură. În 1889 pleacă Paris, unde a studiază în atelierul pictorului Edmond Aman-Jean timp de doi ani și, începând din 1891, la Școala de Arte Frumoase. Printre profesorii săi se numără Gustave Moreau și Puvis de Chavannes. Este coleg cu Georges Rouault, Albert Marquet și Henri Matisse, cu cel din urmă legând o strânsă prietenie. A debutat expozițional în cadrul pavilionul României de la Expoziția Universală din Paris (1900). După finalizarea studiilor, Pallady a locuit la Paris timp de patru decenii (1900-1940). Întreprinde frecvente călătorii în țară. Expune periodic în cadrul unor expoziții personale și colective deschise în țară și la Paris. În 1926 i s-a decernat Marele Premiu Național de Pictură. Este prezent în cadrul Bienalei de la Veneția în 1924, 1940 și 1942. Din 1940 a revenit în țară. Participă la expozițiile colective organizate la București (1940-1947, 1953). În 1944 apar primele monografii Pallady. În 1954 deschide o ultimă expoziție personală, iar în 1956 este organizată o amplă expoziție retrospectivă.

Descendența aristocratică, legăturile strânse cu mediul cultural parizian, temperamentul orgolios, au făcut din Pallady un artist singular și elitist. Pictura sa reflectă o exigentă raționalitate și aspirația spre rigoare clasică. Pallady nu a căutat să copieze natura, și-a propus să treacă dincolo de ea. Crezul lui era: „Tot ce nu depășește realitatea, nu e artă". Ecourile simbolismului și ale Artei 1900, fresca și broderia medievală din Țările Române, se numără printre sursele creației sale. Fire singuratică, rezervată, Pallady și-a restrâns treptat repertoriul tematic de la peisaje citadine la compoziții cu figuri în interior și naturi statice. Din concepția sa despre artă decurg trăsăturile distinctive ale tehnicii picturale: primatul desenului în fața culorii, pasta diluată, aproape transparentă, cromatica temperată, reținută, aplatizarea volumelor, tendința spre decorativism și stilizare a formelor.  

Colecția Theodor Pallady din patrimoniul Muzeului de Artă Craiova cuprinde 26 de lucrări, surprinzând evoluția picturii sale din primul deceniul al secolului XX până în ultimii ani de creație și temele abordate cu predilecție: peisaje, portrete feminine, nuduri și naturi statice.

 „Un tablou este un poem pictural...de linii, forme și culori. Este mai mult decât pictură. Este gândire, sentiment, exprimate prin pictură: linii, forme și culori..." (Theodor Pallady)


LUCRĂRI

Nud în fotoliu
Nud în fotoliu

Natură statică cu flori și fructe
Natură statică cu flori și fructe

Cap pe soclu cu evantai
Cap pe soclu cu evantai

Casă din Bucium
Casă din Bucium

Nud în combinezon alb
Nud în combinezon alb

Pod peste Sena
Pod peste Sena






















































































































































ASPECTE DIN EXPOZIȚIE




 



















































































VERNISAJ