Expoziția "Școala de la Poiana Mărului"
31 mai - 21 iulie 2013


Muzeul de Artă Brașov organizează în perioada 31 mai - 21 iulie 2013 expoziția „Școala de la Poiana Mărului". Activitatea grupului de artiști cunoscut ca „Școala de la Poiana Mărului" (Horia BerneaLetiția Bucur, Ion Dumitriu, Șerban Epure, Mircea Milcovici, Teodor Moraru, Teodor Rusu) constituie unul din capitolele fundamentale ale artei românești postbelice. 

În cadrul expoziției vor figura lucrări realizate la Poiana Mărului de artiștii amintiți, cărora li se adaugă și Vasile Ulian, dar și lucrări ulterioare care reflectă influența acestei etape asupra creației lor. Lucrările incluse în cadrul expoziției provin din colecția Muzeului Național de Artă al României, Muzeului Național de Artă Contemporană, Complexul Muzeal "Iulian Antonescu" Bacău, Muzeului "Vasile Pârvan" Bârlad și din colecții particulare: Colecția familiei Dumitriu (București), Colecția Mircea Milcovici (Franța), Colecția Pavel Șușară (București), Colecția Alexandru Ștefan Epure (București), Colecția familiei Rusu (Tohanu Vechi), Colecția familiei Crăciun (Brașov), Colecția Mihaela Drăgan (Brașov). Mulțumim colecționarilor particulari care au preferat să rămână anonimi. Partener al expoziției: Fundația "Ion Dumitriu".

"Școala de la Poiana Mărului" - o experiență fundamentală a picturii românești postbelice

Sub denumirea de „Școala de la Poiana Mărului” este cunoscut în pictura românească postbelică grupul informal și eterogen de artiști care timp de mai multe decenii și-a ales ca sursă principală de inspirație Poiana Mărului, sat izolat și tradițional din județul Brașov, risipit pe numeroase dealuri. Impulsul constituirii grupului l-a reprezentat dorința de a găsi un loc de refugiu în care fiecare să fie liber să-și caute drumul în artă. Liantul grupului l-a constituit respingerea artei oficiale a regimului comunist și aspirația spre o artă autentică și sinceră. „Artiștii Poienii Mărului” își propuneau să regăsească un limbaj plastic purificat, eliberat de orice încărcătură ideologică. Timpul petrecut la Poiana Mărului a marcat decisiv evoluția ulterioară a protagoniștilor acestei experiențe, care nu a fost doar una exclusiv legată de creația artistică, ci și o experiență existențială transfigurantă.

Grupul inițial (Horia Bernea, Letiția Bucur, Șerban Epure, Mircea Milcovici, Teodor Moraru, Teodor Rusu) s-a format la sfârșitul deceniului șase. Horia Bernea (1955) și Teodor Rusu (1958) au fost primii care au lucrat la Poiana Mărului. Lor li s-au adăugat din 1961 și ceilalți componenți ai grupului în scurte sejururi de pictură, vara. Din 1964-1965, până în 1969, perioadele de creație la Poiana Mărului au devenit mai frecvente. Nucleul de bază era însoțit și de alți artiști (Barbu Nițescu, Vasile Ulian, Maria Meșteru). La sfârșitul anilor '60 grupul inițial s-a destrămat. Din 1971 s-a alăturat grupului Ion Dumitriu, care, alături de Teodor Rusu, a frecventat intens Poiana Mărului timp de două decenii. Alături de ei au mai lucrat la Poiana Mărului în acești ani: Horia Bernea (până în 1979-1981), Șerban Epure și Letiția Bucur (1972-1977). După 1991, grupul s-a destrămat definitiv, la Poiana Mărului rămânând activ doar Teodor Rusu.

„Școala de la Poiana Mărului" cunoaște două etape distincte, corespunzând anilor '60 și anilor '70-'80. În prima fază este asumat un grad de sinceritate apropiat de cel al picturii naive. În lucrări apar elemente care amintesc de creația lui Țuculescu. Peisajul este interpretat într-o manieră „expresionistă" sau „suprarealistă", în cadrul real fiind inserate elemente fantastice. „Realismul" coexistă cu  conceptualizarea și tendința spre abstracție pură. În etapa următoare, a anilor '70-'80, prevalente sunt realismul și conceptualizarea, fețe ale aceluiași demers artistic prin care „se experimentează întregul" (Mircea Nedelciu) și este căutat un „nucleu esențial" al realității (Magda Cârneci).

Motivele definitorii pentru artiștii grupului de la Poiana Mărului sunt: dealuri, șuri și interioare de șuri, curți și case țărănești, căpițe, copaci, porți, fețe de șură, ferestre, capete de bârnă, unelte țărănești, cartofi încolțiți, mere, pâini etc. Repertoriul tematic se restrânge treptat de la peisaje și aspecte de ansamblu spre elemente individuale, concrete, de la exterior spre interior. În acest context, fotografia, utilizată intens de Ion Dumitriu, a jucat rolul de complement al imaginii pictate.

„Școala de la Poiana Mărului” nu a inspirat un curent artistic care să o prelungească. Nu a avut imitatori sau epigoni. A rămas o experiență artistică irepetabilă, nu lipsită însă de semnificații sau exemplaritate. A anticipat, fără a avea aceleași caracteristici, una din direcțiile principale ale picturii românești din ultimele două decenii ale secolului XX, neobizantismul. Din rândurile grupului de la Poiana Mărului s-au afirmat artiști care au devenit repere indiscutabile ale artei românești contemporane (Horia Bernea, Ion Dumitriu, Teodor Moraru). „Școala de la Poiana Mărului” constituie unul dintre capitolele fundamentale, fără de care nu se poate scrie o istorie a picturii românești postbelice.  

Curator: Radu Popica

























Sponsorii expoziției:
    












ARTIȘTI LA POIANA MĂRULUI


Poiana Mărului -Teodor Moraru, Mircea Milcovici,
Horia Bernea pe dealul Bărdaș
(1959-1960)
Poiana Mărului -Teodor Moraru, Mircea Milcovici,
Horia Bernea pe dealul Bărdaș
(1959-1960)
 
Poiana Mărului: Horia Bernea, Aurica Rusu, Ion Filotti, Letiția Bucur, Teodor Moraru, Sanda Vincent-Brediceanu 
(1961)
Poiana Mărului: Horia Bernea, Aurica Rusu, Ion Filotti, Letiția Bucur, Teodor Moraru, Sanda Vincent-Brediceanu 
(1961)




Pictând la Poiana Marului: Teodor Rusu, Ion Filotti, Letitia Bucur, Serban Epure, Horia Bernea 
(1961)
Pictând la Poiana Marului: Teodor Rusu, Ion Filotti, Letitia Bucur, Serban Epure, Horia Bernea 
(1961)
 
Poiana Marului: Ion Dumitriu, Mana Craciun, Gheorghe Craciun,
Mircea Nedelciu, Teodor Rusu 
(Anii `80)
Poiana Marului: Ion Dumitriu,
Mana Craciun, 
Gheorghe Craciun,
Mircea Nedelciu, Teodor Rusu 
(Anii `80)
 













































































































GALERIE DE IMAGINI

Mircea Milcovici

Zori albastre
(1966)
Mircea Milcovici
Zori albastre
(1966)
 
 Șerban Epure

Casă în Pietrosul, la
Traian Clopoțel(1966) 
 Șerban Epure
Casă în Pietrosul,
la Traian Clopoțel
(1966) 
 
Horia Bernea

Studiu pentru deal 

(1967)
Horia Bernea
Studiu pentru deal 
(1967)

Teodor Moraru

Poiana Mărului
(1969)
Teodor Moraru
Poiana Mărului
(1969)
 
Vasile Ulian

Piatra Craiului, văzută din Poiana Mărului 

(1969)
Vasile Ulian
Piatra Craiului, văzută din
Poiana Mărului
 
(1969)

Horia Bernea

Deal 
(1975)
Horia Bernea
Deal 
(1975)
 
Horia Bernea
Hrana 
(1979)
Horia Bernea
Hrana 
(1979)

Teodor Rusu
Mere 
(1980-1981)
Teodor Rusu
Mere 
(1980-1981)
 
Ion Dumitriu

Cap de grindă
(1986)
Ion Dumitriu
Cap de grindă
(1986)

Ion Dumitriu

Șură II 
(1987)
Ion Dumitriu
Șură II 
(1987)
 





























































































































































































































































ASPECTE DIN EXPOZIȚIE


 

 





























































































VERNISAJ

 













































































Este interzisă orice copiere, reproducere, publicare, postare, difuzare, transmitere, sau folosire neautorizată a imaginilor din această pagină web.